NOVINY KRAJE jsou pro čtenáře v některých okresech naší republiky už zavedeným titulem. V několika regionech ale vycházejí v září poprvé, a proto jsme vyzpovídali Jana Ondruše, zakladatele a jednatele společnosti Regionální vydavatelství, která NOVINY KRAJE připravuje.
Jaká je historie vydavatelství a kdy vás napadlo vydávat vlastní noviny a proč?
V oboru regionálních médií se pohybují přes dvacet let, a tak dobře vím, jak regionální tisk funguje a jakou má sílu. Díky získaným zkušenostem z různých obchodnických i řídících pozic jsem dospěl k tomu, že je nejvyšší čas uplatnit znalosti a kontakty ve svém vlastním projektu. Byl jsem si vědom, že vstupuji do velice konkurenčního byznysu, ale zároveň jsem si byl jistý týmem spolupracovníků i podnikatelským záměrem, a tak se nám v některých regionech podařilo během poměrně krátké doby vybudovat silnou pozici na regionálním mediálním trhu. Když jsme před 5 lety s Regionálním vydavatelstvím začínali, bylo nás pár nadšenců bez silného ekonomického zázemí, ale s velkým zájmem o život kolem nás, silnou vizí i nasazením a díky tomu jsme začali místním podnikatelům dokazovat, že je možné propagovat své aktivity jinak a často výrazně efektivněji, než byli dosud zvyklí. Finanční prostředky, které jsme získávali, jsme obratem investovali do dalšího rozvoje vydavatelství.
V kolika regionech NK nyní vychází a jaké máte další plány?
V současné době jsou Noviny kraje už v 18 okresech 5 krajů. Na jaře příštího roku bychom rádi přidali další mutace, a pokud se nám bude dařit dělat dobrou propagaci podnikatelům i nadále, budeme moct rozšířit vydání i do dalších regionů. Klíčové jsou vždy dva faktory – úspěšnost místních podnikatelů a šikovnost našich spolupracovníků.
Pokrýt tak velkou část republiky je určitě zajímavé i z personálního hlediska. Kde berete redaktory, obchodní zástupce a další kolegy?
Líbí se mi filozofie zakladatele společnosti „Virgin“ Richarda Bransona, který zastává názor, že pouze spokojení zaměstnanci dělají spokojené klienty. Proto je pro nás personální oblast velice citlivá a zakládáme si na důvěře, férovosti a vzájemném respektu. Díky tomu k nám často nastupují lidé na doporučení nejen stávajících kolegů, ale třeba i zákazníků. Stabilitu týmu drží už roky naši kmenoví spolupracovníci, nicméně „novou krev“ do naší firmy přibíráme velmi rádi. Prakticky od počátku vydavatelství se také snažíme podporovat handicapované, v jejichž řadách jsme objevili spoustu talentovaných lidí z různých oborů.
Takže handicapované zaměstnáváte?
Ano a jsem hrdý, že se nám přes značnou byrokratickou náročnost letos konečně podařilo získat status sociálního podniku (Sociální podnik je registrovaná společnost zaměstnávající více než 50 % pracovníků OZP – osob zdravotně postižených – pozn. redakce). Při různých druzích onemocnění či po úrazech není snadné se vrátit do pracovního procesu a moc si vážím vnitřní síly těch, kteří to dokázali a stali se tak součástí rozvoje našeho vydavatelství. Z jednotlivých příběhů vím, že často měli problém si najít zajímavou práci, ale když tyto pracovníky necháte „rozkvést“, jsou velmi schopní a důvěru vám svými výsledky vrátí.
A kdo tedy financuje provoz vydávání takového množství novin do schránek zdarma?
Nevlastní nás žádný miliardář ani za námi v pozadí nestojí. Firmu buduji postupnými kroky a musí tak být soběstačná. Pečlivě proto hodnotíme každý titul, který vydáváme. Nejde jen o krátkodobý ekonomický přínos z prodeje inzertních ploch, v rámci našich možností se snažíme být součástí života jednotlivých regionů. Regionální podnikatelé si často uvědomují důležitost nezávislých novin a opakovaným objednáváním propagace v našich novinách vydávání těchto novin umožňují. Nezávislostí našich novin myslím nezávislost na zájmech velkopodnikatelů či nadnárodních korporací, ale např. i nezávislost na místních politicích. Noviny kraje jsou apolitické, pokud politici chtějí své myšlenky propagovat, mohou si pro ně objednat označenou komerční plochu.
Kdo je tedy vašim „oblíbeným“ klientem?
V regionech máme plošné pokrytí. Díky tomu oslovíme obrovské množství lidí a domácností, což je právě to, co podnikatelé a živnostníci potřebují. Právě ti si u nás nejčastěji objednávají inzerci zaměřenou na prodej svých produktů a služeb, nábor zaměstnanců, pozvánky na různé kulturní a společenské akce nebo třeba představení firmy a jejích novinek. Když klienta zajímají i netradiční formy propagace, naši obchodníci se ve spolupráci s marketingem, produkcí a komerční částí redakce snaží najít individuální řešení. Letos jsme také spustili internetové noviny www.novinykraje.cz, inzerentům jsme tak schopni poskytnout rozšíření také o všechny výhody online kampaně.
A kde hledáte vaše čtenáře?
Díky, že se ptáte! (smích) My je totiž hledat nemusíme, oni najdou nás, a to každý měsíc u sebe doma ve schránce. Snažíme se, aby naše Noviny byly jakýmsi průvodcem po regionu. Informacemi o aktuálním dění počínaje, přes zajímavosti a tipy na výlety až křížovkou a pozvánkami na různé akce konče. Jako velmi důležitou součást pak vnímáme nabídku produktů a služeb našich inzerentů.
Chystáte ještě nějaké další novinky?
Aktuálně finišujeme s úplně novým formátem regionálně mutovaného magazínu zaměřeného na společenský životní styl určený pro mladou generaci čtenářů, kteří se rádi společensky baví. InKIno (tak se magazín jmenuje) bude distribuovaný přímo v placených zónách multikin CineStar a tam si jej budete moci od října vyzvednout. Zájemcům o komerční spolupráci naši obchodníci rádi projekt detailněji představí.
JAN ONDRUŠ
„Náčelník“ Regionálního vydavatelství – svědomitý otec dvou dětí Vašíka a Mařenky, milovník psů, dobrého vína a zábavy. Narodil se v Ústí nad Labem, procestoval téměř celý svět a v mediální branži se pohybuje už déle než 20 let. Kromě vlastních novin připravuje jeho vydavatelství řadu titulů pro samosprávu.